اخبار

مزایای های هات تپ

با توجه به گسترش روز افزون سطح فن آوری در تمامی زمینه ها، طبیعتاً حوزه صنعت نیز از این قاعده مستثنی نبوده است و افزایش شتاب ناک تحولات و ظرفیت هابی تولیدیو  خدماتی در شاخه های مختلف صنعت سطح بهره وری فرایندها را به طرز مشهودی افزایش داده است. از سوی دیگر این حوزه ها و شاخه های متکثر دارای ارتباط تنگاتنگ و قابل توجه با یکدیگر می باشند و از همین رو رشد یک شاخه، ارتفای فن آوری شاخه دیگر را ایجاب می کند.

صنایع نفت و گاز به غنوان صنایع مادر و پشتوانه حجم بالای دایره خدمات و تولیدات طبیعتاً می بایست در این زمینه پیشگام باشند. نمی توان جهانی را تصور کرد که در آن شاخه های فرعی و زیرشاخه ها در حال گسترش و تکثر منابع و شاحه ها می شوند، اما پیش نیازها و صنایع مادر در آن دچار رکود می باشند. از این رو در دهه های اخیر شاهد تحولات عظیم در فرایندهای صنعتی نفتی و گازی هستیم که هات تپ یا انشعاب گیری از خطوط لوله زنده یکی از آن ها محسوب می شود.

فعالان حوزه های نفت و گاز نسبت به این مسأله اشراف کافی را دارند و تحولات موجود در فن آوری های مربوطه را به دیده می نگرند. تسهیل و تسریع فرایندهای مختلف نفت و گازی، اعم از اکتشاف، پمپاژ و توزیع، پالایش و تولید فرآورده ها، توزیع و انتقال، مصرف، و سایر فرایندهای مربوطه در نتیجه این تحولات به سطح بالایی از فن آوری رسیده اند که همگی برای تسهیل، تسریع، افزایش ضریب اطمینان و کیفیت کار به انجام رسیده اند.

هات تپ خطوط لوله و مخازن یکی از این فن آوری های خدماتی محسوب می شود که طی سالیان اخیر ابداعات و ابتکارات زیادی در آن رخ نموده و به این ترتیب یکی از معضلات بزرگ صنایع مذتبط با خطوط لوله رفع گردیده است.

پیش از این و قبل از آن که فن آوری هات تپ ابداع و گسترش یابد برنامه ریزان مجتمع های نفتی و گازی مجبور بودند برای ایجاد یک انشعاب جدید هزینه بالایی را متحمل شوند. آن ها می بایست خطوط لوله را تخلیه و پاکسازی و تسویه می کردند تا بتوانند سوراخی به قطر انشعاب مورد نظر روی لوله ایجاد کرده و انشعاب جدید را به آن متصل کنند. این امر به معنای توقف فعالیت های بخش هایی از مجتمع چه بسا برای چند روز بود که هزینه بالایی را متوجه ایشان می کرد. حتی برنامه ریزان گاهی اوقات از فوریت کار چشم پوشی کرده و انشعاب گیری را به زمانی موکول می کردند که خط برای انجام سایر فرایندها نیاز به تخلیه خواهد داشت. بدین صورت چه بسا یک طرح برای ماه ها به تعویق می افتاد تا مجتمع متحمل هزینه های ناشی از توقف فرایندها جهت انشعاب گیری نشود.

با استفاده از فن آوری هات تپ این مشکل به طور کامل برطرف شد. هات تپ خطوط لوله و مخازن این اجازه را به صاحبان صنعت می دهد که بدون نیاز به توقف فرایندها، انشعاب گیری را انجام داده و طرح و برنامه مورد نظر خود روی خط انشعابی را در اسرع وقت پیاده سازی کنند. در فن آوری هات تپ کافی است یک اتصال را روی خط لوله نصب کنیم و روی آن یک ولو بگداریم تا کار آماده انجام انشعاب گرم شود. سپس با بستن دستگاه هات تپ و انجام فرایند انشعاب گیری گرم، بدون نیاز به توقف خط، و حتی بدون سر ریز ذره ای نشتی از سیال، انشعاب گیری از خط لوله به انجام رسیده و به راحتی می توان فرایندهای برنامه ریزی شده را روی خط انشعابی جدید پیاده کرد.

هات تپ گرچه مزایای فوق را دارد اما در کنار آن پیچیدگی ها و مخاطراتی نیز به همراه خواهد داشت که همین امر استفاده از مجریان مجری و تیم های متبحر در زمینه اجرای هات تپ را ضروری می سازد. تیم اجرای هات تپ باید دانش کافی و تجربه لازم جهت انجام فرایند انشعاب گرم را داشته باشد.

در فن آوری هات تپ ما با فرایندهایی نظیر جوشکاری روی خط لوله حاوی سیال و برش گرم لوله حاوی سیال را خواهیم داشت که طبیعتاً فرایندهایی با ضریب ریسک بالایی هستند. بسیاری از صاحبان و برنامه ریزان مجتمع های صنعتی این گونه تصور می کنند که با صرف تهیه یک دستگاه هات تپ و دریافت مختصری دانش، می توان فرایند را به سادگی به انجام رساند. این در حالی است که آشنایی با استانداردهای مرجع، آشنایی کامل با دستگاه هات تپ و مکانیزم عملکردی آن، اشراف بر خطاهای احتمالی و پیش بینی آن ها پیش از بروز حادثه، آموزش مستمر نیروی کار اجرای هات تپ و مواردی از این دست، نکاتی هستند که نباید در خورد فرایند احرای هات تپ از فلم بیفتد.

البته بدیهی است که مجتمع های صنعتی خود قادرند بر  حسب تحارب متمادی و بهره گیر ی از تیم ها مهندسی متبحر، در کنار فرایندهای جاری شان به یک مجری تخصصی فرایند انشعاب گرم تبدیل شوند، اما این به معنای صرف هزینه، زمان و نیروی انسانی ویژه برای فرایندی خواهد بود که جزو فرایندهای مستمر و همواره تکرار شونده آن مجتمع نیست. چه بسا یک مجتمع صنعتی نفتی، گازی یا پتروشیمی، در طول سال موارد معدود و انگشت شماری عملیات هات تپ نیاز داشته باشد .در این شرایط تقبل هزینه های بالا مقرون به صرفه نخواهد بود.

لذا بهتر است در این خصوص به واحدهای تخصصی اجرای هات تپ مراجعه شود. شرکت پیشگام صنعت ابزار مجری تخصصی فرایندهای هات تپ محسوب می شود که به پشتوانه تجارب خود، تسلط کامل بر الزامات فنی، ایمنی و زیست محیطی کار دارد.

عملیات هات تپ یا انشعاب گرم توسط شرکت پیشگام صنعت ابزار به صورت کاملا پیشرفته و توسط متخصصین سطح بالا و با دستگاه های فوق پیشرفته انجام می پذیرد. عملیات هات تپ را می توان در بسیاری از خطوط مانند نفت ، گاز ، آب و غیره انجام داد و در زمینه های مانند انشعاب گیری برای مصرف کننده جدید و یا خرابی قسمتی از لوله به کار گرفت که مثبت بودن این عملیات هات تپ این است که بدون بسته شدن جریان لوله این فعالیت انجام میپذیرد و باعث می شود که در صنعت و یا در استفاده از سیلان آن  لوله ها و یا خطوط هیچ مشکلی به وجود نیاید.


اگر مطلب مفید بود به اشتراک بگذارید:

نمایش 3229 دفعه
آخرین ویرایش در یکشنبه 28 تیر 1394

درباره شرکت پیشگام صنعت

هات تپ خطوط لوله و مخازن از فرایندهای پیچیده و دارای متغیرهای تعیین‌کننده بسیار می باشد. نفس این عملیات با توجه به پیچیدگی هایش دشواری های خاص خود را داراست و از این رو ترجیح بر آن است که متغیرهای خارجی دخیل در تسهیل فرایند هات تپ تا جای ممکن کاهش پیدا کنند و مجری هات تپ تمرکز خود را بر خود عملیات متوجه کند.
به طور کلی دو دسته متغیر در پیشبرد فرایند هات تپ موجودند که بی‌توجهی به هیچ کدام از آن‌ها توجیه پذیر نیست؛ دسته اول متغیرهایی هستند که ذاتی عملیات هات تپ بوده و در هر عملیات تکرار می‌شوند؛ مثل فرایند آماده‌سازی تجهیزات، ساخت اتصالاتی نظیر اسپلیت تی، تجهیز دستگاه هات تپ، تست فشار، تست نشتی و از این قبیل. این دسته متغیرها در تمامی عملیات های انشعاب گرم هات تپ تکرار می شوند و از این حیث جزو بندهای عام و کلی در عملیات انشعاب گرم تلقی می شوند. در تمامی عملیات های هات تپ ما در درجه اول شرایط محیطی انجام کار را آماده کرده و سپس تجهیزات و ابزار آلات مورد نیاز برای کار را تدارک می بینیم. در درجه بعد فرایند ساخت اتصال هات تپ اعم از اسپلیت تی یا سدل نیپل شروع می شود و پس از نصب و تست روی لوله نصب می شود. سایر مراحل شامل نصب ولو و انجام عملیات هات تپ نیز بخشی از فرایند می باشند که چنان که اشاره شد جنبه عام و کلی داشته و در تمامی عملیات های انشعاب گرم تکرار می شوند. مجریان هات تپ معمولاً دستور کار مشخص و روتینی برای انجام این سلسله مراتب از انجام کار دارند.
اما از سوی دیگر با طیف دومی از متغیرها مواجهیم که بسته به نوع عملیات متغیرند. برای مثال محل انجام عملیات هات تپ، ارتفاع یا عمق کار، شرایط محیطی کار، زاویه هات تپ و... . در مورد دسته اول متغیرها رعایت الزامات و استانداردها ضروری است اما در خصوص دسته دوم متغیرها مجری هات تپ و کارفرما باید بکوشند در تعامل با یکدیگر تا جای ممکن از مزاحمت‌ها و تداخل‌های آن‌ها حین کار بکاهند تا پیشبرد پروژه هات تپ با کمترین حاشیه و بیشترین تمرکز و توجه همراه باشد. این دسته متغیرها دارای شرایط منحصر به فرد خود بوده و نمی توان به صورت کلی فرمولی مشخص برای شان ارائه داد، بلکه باید راهکارها و پاسخ های احتمالی به اقتضائات خاص فنی عملیات، به صورت مهندسی شده و ابداعی ارائه شوند. معمولاً روال کار بر این است که مجری عملیات هات تپ اطلاعات را تمام و کمال از کارفرما دریافت کرده و با اتخاذ تدابیر برای مشخصه های ویژه عملیات طرح اجرایی کار را تدوین کرده و به حضور مهندسین و بازرسان کارفرما اعلام می کند تا ایشان نیز نسبت به امکان یا عدم امکان طرح نظر خود را اعلام دارند. در صورت تأیید ایشان کار به انجام می رسد و در صورت عدم تأیید و یا ارائه پیشنهاد اصلاحی، مسئله از طریق کارگروه های فنی و مهندسی و تبادل نظر تا رسیدن به راه حل نهایی ادامه می یابد.
زاویه انجام عملیات هات تپ از جمله متغیرهای خارجی محسوب می‌شود که در صورت امکان قابلیت تغییر موقعیت و زاویه آن وجود دارد. البته چنان‌که اشاره شد این امر در صورتی مقدور است که کارفرما توان استفاده از انشعاب گرفته شده جدید جایگزین درخواست خود را داشته باشد. معمولاً انجام عملیات هات تپ در زاویه 0 درجه و به صورت افقی بهترین و کم حاشیه ترین عملیات هات تپ بر حسب متغیرهای خارجی محسوب می شود، و پس از آن هات تپ عمود در زاویه 90 درجه از بالا دارای مزیت است. اما در صورتی که هات تپ در زوایای مختلف نظیر 30، 45، 60 و مواردی از این نظیر را داشته باشد متغیرهای جدید مثل کنترل دستگاه هات تپ حین انجام عملیات و نیز پیش بینی های ویژه در خصوص محل تردد اپراتورهای عملیات هات تپ نیز بر کار افزوده می‌شوند. در این شرایط و به منظور تسهیل فرایند و کاهش متغیرها، تغییر زاویه عملیات هات تپ به ایشان توصیه می شود اما در صورتی که اقتضای کار و ماهیت انجام عملیات هات تپ به گونه ای است که انجام عملیات به صورت زاویه دار ضروری می‌نماید بدون شک نظر کارفرما بر تسهیل فرایند هات تپ ارجحیت دارد.