اخبار

انجام هات تپ در نیروگاه پرند

هات تپ یکی از مرسوم‌ترین خدمات رایج روی خطوط لوله پالایشگاه های نفت و گاز، مجتمع‌های پتروشیمی و سایر واحدهای صنعتی تلقی می‌شود.انجام عملیات انشعاب گرم در واحدهای نیروگاهی نیز از جمله مواردی است که در سالیان اخیر بسیار معمول شده است. شرکت پیشگام صنعت ابزار در طول سال‌ها انجام خدمات انشعاب گرم هات تپ بخشی از پروژه‌ها و تجارب خویش را از انجام عملیات در نیروگاه‌ها به انجام رسانده است. عملیات هات تپ روی هر نوع خط لوله ای قابل پیاده سازی و اجرا می باشد و از این حیث تفاوتی نمی کند که کار در چه واحد صنعتی می بایست انجام شود. در صورتی که تأسیسات لازم برای راه اندازی و نصب دستگاه ها و ماشین آلات مورد نیاز برای کار وجود داشته باشد، ابزارآلات و تجهیزات مورد نیاز برای انجام هات تپ فراهم باشد و فضای مساعد برای ساخت اسپلیت تی و اتصالات، و سایر تجهیزات مورد نیاز فراهم باشد هیچ تفاوتی نمی کند که کار انشعاب گرم در کدام واحد صنعتی در حال انجام است. عملیات انشعاب گیری به روش گرم یک فرایند فنی با متغیرهای تعیین کننده عدیده است که فراهم کردن شرایط مساعد برای تمامی این متغیرها شرط پیشبرد و موفقیت در انجام عملیات به حساب می آید.

انجام عملیات هات تپ 6 اینچ روی خط لوله گاز نیروگاه پرند یکی از تجارب اخیر ما در زمینه کار در نیروگاه‌ها به شمار می‌رود که با موفقیت رضایت کامل کارفرما به انجام رسید. در این عملیات که روی خط لوله کلاس 300 به انجام رسید، ضمن توضیحاتی که در خصوص ترجیح استفاده از سدل نیپل به عنوان اتصال مفید برای انجام عملیات داده شد، کارفرما نیز از توضیحات مذکور قانع شده و تصمیم بر آن شد که به جای اسپلیت تی از اتصال سدل نیپل برای انشعاب‌گیری جدید استفاده شود. معمولاً هم برای عملیات هایی که سایز لوله انشعابی کوچک می باشد، و نیز انشعاب هایی که سایز انشعاب نسبت به سایز لوله اصلی به طور قابل ملاحظه ای کوچک تر است، از اتصال سدل نیپل استفاده می شود. از این رو فرایند طراحی و ساخت اتصال سدل نیپل برای انشعاب‌گیری 6 اینچ روی خط لوله 20 اینچ به انجام رسید و پس از نصب سدل نیپل، فرایند جوشکاری مطابق با استانداردهای بین المللی جوش نظیر API 1104 انجام شد. برای اتصال سدل نیپل به ولو نیز یک فلنج کلاس 300 روی سدل نیپل جوشکاری شد. و تست جوش اتصال با دقت و موفقیت به اتمام رسید.

در این عملیات، با توجه به درجه فرار بودن بالای سیال گاز از ولو 6 اینچ کلاس 600 استفاده شد و پس از تست نشتی ولو و تست جوش سدل نیپل، فرایند برای انجام عملیات هات تپ آماده گردید. لازم به ذکر است با توجه به حساسیت های محیطی که عملیات هات تپ در مجاورت وفضاهایی نظیر نیروگاه‌ها ایجاد می‌کند، تست ذرات معلق موجود در هوا، بازرسی از عدم سر ریز یا نفوذ هر گونه مایع یا ماده شیمیایی دیگر به مجاورت محیط انجام کار با دقت انجام شد و ایمنی شرایط کار تضمین گردید.

پس از آماده کردن مقدمات فوق، دستگاه هات تپ روی ولو نصب گردید، تست فشار هیدرو‌استاتیک بمنظور کسب اطمینان از ضریب تحمل دستگاه در مقابل فشار 300 مورد بررسی قرار گرفت و پس از حصول نتیجه مثبت، عملیات انشعاب گرم هات تپ با دقت و ظرف مدت زمانی کوتاه به اتمام رسید. ما برای انجام این عملیات تمامی جوانب را رعایت کرده و همه شرایط لازم برای انجام فرایند به بهترین شکل ممکن فراهم بود. ما با تهیه و تنظیم یک چک لیست هات تپ که در آن تمامی متغیرهای تأثیر گذار پیش، حین و پس از اجرای هات تپ قید شده بود گام به گام شرایط را به دقیق ترین شکل ممکن پایش کرده و به این صورت در نهایت عملکردی مورد رضایت مشتری از خود به جای گزاردیم. در این چک لیست اقدامات ایمنی و فنی لازم برای ساخت اتصال سدل نیپل، آماده سازی محل انجام عملیات هات تپ، نصب داربست و اسکافولدینگ محل، تعیین محل تردد نیروی کار، الزامات انجام عملیات هات تپ و در نهایت اقدامات لازم پس از اتمام عملیات شامل تمیزکای تجهیزات و... به صورت کامل قید شده بود و با رعایت کلیه مراحل و مراتب توانستیم عملیات را با موفقیت به انجام برسانیم.

این عملیات در حضور مهندسان و بازرسان نیروگاه پرند و پس از تجهیز و تأمین کلیه‌ی سخت افزارهای فنی  و ایمنی انجام شد. در نهایت و پس از تأیید موفقیت عملیات توسط مجریان هات تپ و بازرسان کارفرما، ولو بسته شده و دستگاه هات تپ از محل نصب خارج گردید.

لازم به ذکر است شرکت پیشگام صنعت ابزار بخاطر تسلط کامل بر تمامی استانداردهای مرتبط با عملیات هات تپ نظیر استانداردهای جوشکاری و نصب اتصالات، ایمنی و بهداشت صنعتی، اتصالات و فلنج ها و استاندارد بین المللی API 2201 یا استاندارد ایمنی عملیات هات تپ در صنایع نفت و پتروشیمی، تمامی الزامات مربوط به انجام انشعاب گرم هات تپ را از تمامی جنبه های مورد ملاحظه قرار می دهد و در این عملیات نیز مراحل بدون بروز کوچک‌ترین ایراد و تماماً مطابق با استانداردها و دستورالعمل‌های تدوین شده از آن‌ها صورت گرفتند. 

 

اگر مطلب مفید بود به اشتراک بگذارید:

نمایش 3194 دفعه
آخرین ویرایش در دوشنبه 19 مهره 1395

درباره شرکت پیشگام صنعت

هات تپ خطوط لوله و مخازن از فرایندهای پیچیده و دارای متغیرهای تعیین‌کننده بسیار می باشد. نفس این عملیات با توجه به پیچیدگی هایش دشواری های خاص خود را داراست و از این رو ترجیح بر آن است که متغیرهای خارجی دخیل در تسهیل فرایند هات تپ تا جای ممکن کاهش پیدا کنند و مجری هات تپ تمرکز خود را بر خود عملیات متوجه کند.
به طور کلی دو دسته متغیر در پیشبرد فرایند هات تپ موجودند که بی‌توجهی به هیچ کدام از آن‌ها توجیه پذیر نیست؛ دسته اول متغیرهایی هستند که ذاتی عملیات هات تپ بوده و در هر عملیات تکرار می‌شوند؛ مثل فرایند آماده‌سازی تجهیزات، ساخت اتصالاتی نظیر اسپلیت تی، تجهیز دستگاه هات تپ، تست فشار، تست نشتی و از این قبیل. این دسته متغیرها در تمامی عملیات های انشعاب گرم هات تپ تکرار می شوند و از این حیث جزو بندهای عام و کلی در عملیات انشعاب گرم تلقی می شوند. در تمامی عملیات های هات تپ ما در درجه اول شرایط محیطی انجام کار را آماده کرده و سپس تجهیزات و ابزار آلات مورد نیاز برای کار را تدارک می بینیم. در درجه بعد فرایند ساخت اتصال هات تپ اعم از اسپلیت تی یا سدل نیپل شروع می شود و پس از نصب و تست روی لوله نصب می شود. سایر مراحل شامل نصب ولو و انجام عملیات هات تپ نیز بخشی از فرایند می باشند که چنان که اشاره شد جنبه عام و کلی داشته و در تمامی عملیات های انشعاب گرم تکرار می شوند. مجریان هات تپ معمولاً دستور کار مشخص و روتینی برای انجام این سلسله مراتب از انجام کار دارند.
اما از سوی دیگر با طیف دومی از متغیرها مواجهیم که بسته به نوع عملیات متغیرند. برای مثال محل انجام عملیات هات تپ، ارتفاع یا عمق کار، شرایط محیطی کار، زاویه هات تپ و... . در مورد دسته اول متغیرها رعایت الزامات و استانداردها ضروری است اما در خصوص دسته دوم متغیرها مجری هات تپ و کارفرما باید بکوشند در تعامل با یکدیگر تا جای ممکن از مزاحمت‌ها و تداخل‌های آن‌ها حین کار بکاهند تا پیشبرد پروژه هات تپ با کمترین حاشیه و بیشترین تمرکز و توجه همراه باشد. این دسته متغیرها دارای شرایط منحصر به فرد خود بوده و نمی توان به صورت کلی فرمولی مشخص برای شان ارائه داد، بلکه باید راهکارها و پاسخ های احتمالی به اقتضائات خاص فنی عملیات، به صورت مهندسی شده و ابداعی ارائه شوند. معمولاً روال کار بر این است که مجری عملیات هات تپ اطلاعات را تمام و کمال از کارفرما دریافت کرده و با اتخاذ تدابیر برای مشخصه های ویژه عملیات طرح اجرایی کار را تدوین کرده و به حضور مهندسین و بازرسان کارفرما اعلام می کند تا ایشان نیز نسبت به امکان یا عدم امکان طرح نظر خود را اعلام دارند. در صورت تأیید ایشان کار به انجام می رسد و در صورت عدم تأیید و یا ارائه پیشنهاد اصلاحی، مسئله از طریق کارگروه های فنی و مهندسی و تبادل نظر تا رسیدن به راه حل نهایی ادامه می یابد.
زاویه انجام عملیات هات تپ از جمله متغیرهای خارجی محسوب می‌شود که در صورت امکان قابلیت تغییر موقعیت و زاویه آن وجود دارد. البته چنان‌که اشاره شد این امر در صورتی مقدور است که کارفرما توان استفاده از انشعاب گرفته شده جدید جایگزین درخواست خود را داشته باشد. معمولاً انجام عملیات هات تپ در زاویه 0 درجه و به صورت افقی بهترین و کم حاشیه ترین عملیات هات تپ بر حسب متغیرهای خارجی محسوب می شود، و پس از آن هات تپ عمود در زاویه 90 درجه از بالا دارای مزیت است. اما در صورتی که هات تپ در زوایای مختلف نظیر 30، 45، 60 و مواردی از این نظیر را داشته باشد متغیرهای جدید مثل کنترل دستگاه هات تپ حین انجام عملیات و نیز پیش بینی های ویژه در خصوص محل تردد اپراتورهای عملیات هات تپ نیز بر کار افزوده می‌شوند. در این شرایط و به منظور تسهیل فرایند و کاهش متغیرها، تغییر زاویه عملیات هات تپ به ایشان توصیه می شود اما در صورتی که اقتضای کار و ماهیت انجام عملیات هات تپ به گونه ای است که انجام عملیات به صورت زاویه دار ضروری می‌نماید بدون شک نظر کارفرما بر تسهیل فرایند هات تپ ارجحیت دارد.