اخبار

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران: گاز به منبعی مطمئن برای ارزآوری کشور بدل می شود

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، امروز (شنبه، ١٨ اردیبهشت ماه) در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و در نشست خبری گفت: پارسال به عنوان سال توسعه در صنعت گاز شناخته می شود و امسال افزون بر توسعه باید در حوزه کیفی سازی و بدل کردن گاز به ارزش افزوده بالاتر گام برداریم.

حمیدرضا عراقی با بیان این که ماموریت صنعت گاز در سال ٩٥ عرضه پایدار گاز به تمام بخشها از جمله صادرات، صنایع و نیروگاهها است،افزود: با تزریق گاز به مخازن نفتی، تحویل به صنایع و تبدیل به محصولات پتروشیمی می توان گاز را به منبعی مطمئن برای ارزآوری کشور بدل کرد.

وی در ادامه به فعالیتهای این شرکت در سال گذشته اشاره کرد و گفت: پارسال عملیات گازرسانی به پنج هزار روستا آغاز و تا پایان سال دو هزار و ٨٠٠ روستا به شبکه سراسری گاز پیوست.

معاون وزیر نفت با بیان این که اجرای این پروژه ها در طول فعالیت صنعت گاز بی سابقه بوده است، اظهار کرد: امسال نیز مابقی روستاها به شبکه سراسری گاز متصل می شوند.

به گفته وی، در سال ٩٢، ٩٣ و ٩٤ به ترتیب ٣٨، ٥٠ و ٥٨ میلیارد مترمکعب گاز به نیروگاههای کشور تحویل شد که جایگزینی این مقدار سوخت پاک با سوختهای میان تقطیر منجر به ٦ میلیارد دلار صرفه جویی برای کشور شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: در سال گذشته با بهره گیری از روشهای جدید سرمایه گذاری توانستیم خط ششم سراسری و قطعه صادرات گاز به عراق را اجرایی کنیم.

وی یادآور شد: برای نخستین بار از روشBOT برای احداث خطوط لوله استفاده شده است و سرمایه گذار تعیین شده براساس برنامه تعریف شده در حال اجرای خط لوله ششم سراسری است.

عراقی در ادامه درباره گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان گفت: اجرای خط لوله زاهدان باوجود موانعی که وجود داشت در جریان است و قسمتی از شبکه داخلی شهر نیز احداث شده است.

وی ادامه داد: تا پایان امسال گازرسانی به این شهرستان و نیروگاه آن به بهره برداری می رسد.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، پارسال در مجموع یک میلیون مشترک جدید جذب شد و امسال نیز شاهد گازرسانی به تعدادی بیشتری از مشترکان خواهیم بود.

وی تاکید کرد: پایداری و امنیت عرضه گاز به مشترکان طی سال گذشته افزایش یافت و باتوجه به ماموریت صنعت گاز، امسال نیز شاهد عرضه مطلوب گاز به تمام بخشهای مصرف خواهیم بود.

عراقی درباره سازوکار قیمت گذاری گاز برای پروژه های ال ان جی گفت: البته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران باید به این پرسش پاسخ دهد اما با توجه به ظرفیت گازی ایران می توان در پروژه های ال ان جی سرمایه گذاری خوبی داشت.

نفع ایران در صادرات گاز با خط لوله است

وی افزود: موضوع صادرات گاز، موضوعی بلندمدت است که هم اکنون به نفع ماست که پروژه های صادرات گاز خود را به وسیله خطوط لوله انجام دهیم اما این موضوع دلیل نمی شود که در حوزه انرژی ورود پیدا نکنیم؛ زیرا برای صادرات گاز به نقاط دوردست، این روش خوبی به شمار می آید.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه هم اکنون بازار ال.ان.جی در دنیا گرم و گران نیست، گفت: با توجه به هزینه سرمایه گذاری بالا در این نوع پروژه ها باید پیش از هر چیز در مورد توجیه اقتصادی این نوع پروژه ها تحقیقات به عمل آید.

عراقی درباره هوشمندسازی کنتورهای گاز نیز گفت: امسال شرکت ملی گاز ایران پنجاهمین سالگرد تاسیس خود را جشن می گیرد و طی ٣٥ سال گذشته این شرکت در زمینه خودکفایی تجهیزات و کالاهای موردنیاز خود تلاش زیادی داشته است که کنتورهای هوشمند نیز از این قضیه مستثنی نیست.

٩٥ درصد از تجهیزات موردنیاز صنعت گاز ایران را سازندگان داخلی تامین می کنند

وی گفت: هم اکنون ٩٥ درصد از تجهیزات موردنیاز صنعت گاز ایران از سوی سازندگان داخلی تامین می شود؛ در حالی که پیش از انقلاب اسلامی ایران، تجهیزات ابتدایی همچون المکها و کنتورها از خارج از کشور وارد می شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: هم اکنون در حوزه پالایشگاهی ٨٠ درصد، گازرسانی ٩٨ درصد و خطوط انتقال گاز به ٩٥ درصد خودکفایی در حوزه تجهیزات و کالاهای مورد استفاده رسیده ایم اما همچنان از نقطه ایده آل در زمینه ساخت داخل فاصله داریم.

عراقی با بیان اینکه سازندگان داخلی باید محور کار خود را بر اساس مزیت رقابتی و صادراتی توسعه دهند، گفت: هم اکنون به دنبال استفاده از فناوری روز دنیا در زمینه کنتورهای هوشمند گاز هستیم.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بیست و یکم صنعت نفت، گفت: پارسال در این نمایشگاه بیشتر شرکتهای سازنده ایرانی، به تنهایی شرکت کرده بودند اما خوشبختانه با توجه به گشایشهای سیاسی صورت گرفته، شاهد همکاری مشترک شرکتهای ایرانی و خارجی در عرضه تجهیزات و کالاهای صنعت نفت هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به توافق این شرکت با یک شرکت کره ای در زمینه ساخت کنتورهای هوشمند اشاره کرد و گفت: هم اکنون تقاهمنامه میان دو شرکت به امضا رسیده است؛ ضمن آنکه ما برای به دست آوردن فناوریهای روز در صنعت گاز مذاکراتی را نیز با شرکتهای فرانسوی و روسی شروع کرده ایم.

عراقی در مورد وضع خط لوله صادرات گاز به پاکستان نیز گفت: شرکت ملی گاز با سرمایه گذاری در خط لوله هفتم سراسری از عسلویه به ایرانشهر به دنبال صادرات گاز به پاکستان است؛ هم اکنون احداث خط لوله از ایرانشهر به سمت شهرستان زاهدان، از اولویتهای این شرکت به شمار می آید.

وی با اشاره به مذاکرات اخیر وزیر نفت ایران با مقامات پاکستانی در خصوص صادرات گاز گفت: پاکستان به منظور تنوع بخشی به منابع گازی خود، اخیراً مذاکراتی را نیز با قطر به منظور تولید ال.ان.جی داشته است اما بدون شک، این کشور واردات گاز از ایران را انجام خواهد داد، چراکه به لحاظ کمی و کیفی این موضوع به نفع این کشور خواهد بود.

منتظر صادرات گاز به پاکستان نمی مانیم

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر اینکه برای گازرسانی به زیرساختهای استان سیستان و بلوچستان همچون نیروگاهها در انتظار کشور پاکستان نخواهیم ماند، گفت: هم اکنون گازرسانی به نیروگاهها و واحدهای صنعتی استان سیستان و بلوچستان در اولویت شرکت ملی گاز ایران به این شرکت قرار دارد.

عراقی گفت: هر زمانی که کشور پاکستان آمادگی خود را برای دریافت گاز ایران اعلام کند، بلافاصله ایران ٥ تا ٦ ماهه گاز را به این کشور تحویل خواهد داد.

وی افزود: طبق قرارداد گازی میان دو کشور، پاکستان بابت عدم برداشت گاز از خط لوله باید جریمه پرداحت کند اما تصمیم گیری در مورد این مسائل مربوط به دولت می شود و ما تابع دستور دولت هستیم.


اگر مطلب مفید بود به اشتراک بگذارید:

نمایش 3170 دفعه
آخرین ویرایش در شنبه 18 اردیبهشت 1395

درباره شرکت پیشگام صنعت

هات تپ خطوط لوله و مخازن از فرایندهای پیچیده و دارای متغیرهای تعیین‌کننده بسیار می باشد. نفس این عملیات با توجه به پیچیدگی هایش دشواری های خاص خود را داراست و از این رو ترجیح بر آن است که متغیرهای خارجی دخیل در تسهیل فرایند هات تپ تا جای ممکن کاهش پیدا کنند و مجری هات تپ تمرکز خود را بر خود عملیات متوجه کند.
به طور کلی دو دسته متغیر در پیشبرد فرایند هات تپ موجودند که بی‌توجهی به هیچ کدام از آن‌ها توجیه پذیر نیست؛ دسته اول متغیرهایی هستند که ذاتی عملیات هات تپ بوده و در هر عملیات تکرار می‌شوند؛ مثل فرایند آماده‌سازی تجهیزات، ساخت اتصالاتی نظیر اسپلیت تی، تجهیز دستگاه هات تپ، تست فشار، تست نشتی و از این قبیل. این دسته متغیرها در تمامی عملیات های انشعاب گرم هات تپ تکرار می شوند و از این حیث جزو بندهای عام و کلی در عملیات انشعاب گرم تلقی می شوند. در تمامی عملیات های هات تپ ما در درجه اول شرایط محیطی انجام کار را آماده کرده و سپس تجهیزات و ابزار آلات مورد نیاز برای کار را تدارک می بینیم. در درجه بعد فرایند ساخت اتصال هات تپ اعم از اسپلیت تی یا سدل نیپل شروع می شود و پس از نصب و تست روی لوله نصب می شود. سایر مراحل شامل نصب ولو و انجام عملیات هات تپ نیز بخشی از فرایند می باشند که چنان که اشاره شد جنبه عام و کلی داشته و در تمامی عملیات های انشعاب گرم تکرار می شوند. مجریان هات تپ معمولاً دستور کار مشخص و روتینی برای انجام این سلسله مراتب از انجام کار دارند.
اما از سوی دیگر با طیف دومی از متغیرها مواجهیم که بسته به نوع عملیات متغیرند. برای مثال محل انجام عملیات هات تپ، ارتفاع یا عمق کار، شرایط محیطی کار، زاویه هات تپ و... . در مورد دسته اول متغیرها رعایت الزامات و استانداردها ضروری است اما در خصوص دسته دوم متغیرها مجری هات تپ و کارفرما باید بکوشند در تعامل با یکدیگر تا جای ممکن از مزاحمت‌ها و تداخل‌های آن‌ها حین کار بکاهند تا پیشبرد پروژه هات تپ با کمترین حاشیه و بیشترین تمرکز و توجه همراه باشد. این دسته متغیرها دارای شرایط منحصر به فرد خود بوده و نمی توان به صورت کلی فرمولی مشخص برای شان ارائه داد، بلکه باید راهکارها و پاسخ های احتمالی به اقتضائات خاص فنی عملیات، به صورت مهندسی شده و ابداعی ارائه شوند. معمولاً روال کار بر این است که مجری عملیات هات تپ اطلاعات را تمام و کمال از کارفرما دریافت کرده و با اتخاذ تدابیر برای مشخصه های ویژه عملیات طرح اجرایی کار را تدوین کرده و به حضور مهندسین و بازرسان کارفرما اعلام می کند تا ایشان نیز نسبت به امکان یا عدم امکان طرح نظر خود را اعلام دارند. در صورت تأیید ایشان کار به انجام می رسد و در صورت عدم تأیید و یا ارائه پیشنهاد اصلاحی، مسئله از طریق کارگروه های فنی و مهندسی و تبادل نظر تا رسیدن به راه حل نهایی ادامه می یابد.
زاویه انجام عملیات هات تپ از جمله متغیرهای خارجی محسوب می‌شود که در صورت امکان قابلیت تغییر موقعیت و زاویه آن وجود دارد. البته چنان‌که اشاره شد این امر در صورتی مقدور است که کارفرما توان استفاده از انشعاب گرفته شده جدید جایگزین درخواست خود را داشته باشد. معمولاً انجام عملیات هات تپ در زاویه 0 درجه و به صورت افقی بهترین و کم حاشیه ترین عملیات هات تپ بر حسب متغیرهای خارجی محسوب می شود، و پس از آن هات تپ عمود در زاویه 90 درجه از بالا دارای مزیت است. اما در صورتی که هات تپ در زوایای مختلف نظیر 30، 45، 60 و مواردی از این نظیر را داشته باشد متغیرهای جدید مثل کنترل دستگاه هات تپ حین انجام عملیات و نیز پیش بینی های ویژه در خصوص محل تردد اپراتورهای عملیات هات تپ نیز بر کار افزوده می‌شوند. در این شرایط و به منظور تسهیل فرایند و کاهش متغیرها، تغییر زاویه عملیات هات تپ به ایشان توصیه می شود اما در صورتی که اقتضای کار و ماهیت انجام عملیات هات تپ به گونه ای است که انجام عملیات به صورت زاویه دار ضروری می‌نماید بدون شک نظر کارفرما بر تسهیل فرایند هات تپ ارجحیت دارد.