اخبار

همکاری برای آینده بازار گاز

  • اجلاس سران کشورهای صادر کننده گاز در تهران می تواند علاوه بر بررسی مسائل گازی منطقه و جهان موقعیت مناسبی را ایجاد کند که سران کشورها در مورد مسائل مشترک دوجانبه و چندجانبه مذاکره و تبادل نظر نمایند و به حل مسائل منطقه بیانجامد.
  • سران کشورهای صادر کننده گاز قبلاً هم جلساتی داشته اند که به نزدیک شدن دیدگاه های مختلف کمک کرده نموده است اولین جلسه در سال ٢٠١١ در دوحه بود ذخایر گاز این کشورها بیش از ٧٠ درصد ذخایر گاز جهان است و تولید و مصرف گاز این کشورها نیز درصد بسیار قابل توجهی از کل مصرف و تولید گاز در جهان می باشد در شرایط کنونی جهان گاز مهمترین حامل انرژی می باشد و در بیست سال آینده گاز به علت پاک کردن آن با مقایسه با ذغال سنگ و نفت اهمیت خود را از دست نخواهد داد.

    بعضی از کارشناسان معتقد هستند که چون صادر کنندگان گاز رقیب یکدیگر در بازارها هستند همکاری آنها جدی نیست و دلایلی که منجر به ایجاد سازمان صادرکنندگان نفت در اوپک در سال ١٣٩٦٠ شد در مورد گاز وجود ندارد. قیمت گاز منطقه ای در تولید آن در کنترل یک یا چند شرکت بین المللی نمی باشد که صادر کنندگان را به همکاری تشویق کند در حالی که دلایل فوق را نمی توان انکار کرد ولی می توان به همان دلایل نیز همکاری صادرکنندگان گاز را یک اقدام منطقی دانست. اجماع صادرکنندگان نه تحت فشارهای بازار که در مورد اوپک در اواخر دهه ١٩٥٠ شکل گرفت خود نماینده بلوغ فکری و میل به همکاری است که بدون فشارهای اقتصادی شکل گرفته است.

    ساختار صنعت گاز در جهان نیزعلیرغم آنکه گسترده است و در هر منطقه چالشها و فرصتهای خود را دارد و قیمتها هم در منطقه جداگانه شکل می گیرد و از اهمیت بخصوصی برخوردار است. اجماع کشورهای عمده صادرکننده گاز نیز قرار نیست تولید، مصرف و یا قیمت گاز را کنترل کند بلکه هدف تعامل تولیدکنندگان در توسعه و تجارت این عامل مهم انرژی است که احتمالاً تا سی سال دیگر نقش عمده ای در سبد انرژی جهان ایفاد می نماید.

    بدون شک اجماع سران کشورهای صادرکننده گاز در ایران نشانه دیگری از اهمیت ایران در منطقه و جهان می باشد. ذخایر گاز ایران طبق برآوردهای شرکت بین المللی BP که بزرگترین در جهان است. با حل شدن مسئله هسته ای در ایران و ضمن تحریم ها نیز پتانسیل افزایش تولید گاز از ایران در ده سال آینده بسیار زیاد است.

    صادرات گاز از ایران علیرغم مشکلات تحریم که تولید بیشتر گاز و تعاملات سرمایه گذاری و بانکی را با چالش روبرو ساخته بود بر مبنای اولویت های سند چشم انداز پیگیری شده است. طبق این سند که خام فروشی را منع نموده است اولویت ها به ترتیب به مصرف داخلی، تزریق به حوزه های نفتی و صنایع گازسوز و صادرات اختصاص داده شده بود. صادرات گاز از ایران در شرایط پس از تحریم که افزایش سریع تولید گاز را به همراه خواهد داشت احتمالاً در مرحله اول به کشورهای همسایه و منطقه خواهد بود. طرح گازرسانی به عراق و پاکستان از آن جمله می باشند. طرح هایی نیز برای صادرات گاز به عمان و امارات متحده عربی نیز در دست بررسی می باشد.

    پس از تحریم احتمال گازرسانی به هند که از اول هم مورد نظر بود قوت خواهد گرفت از سوی دیگر صادرات تدریجی گاز به اروپا از طریق ترکیه هم مدنظر می باشد. صادرات عمده گاز به اروپا مستلزم ایجاد خط لوله انتقال مستقل / تعیین مسیر و توافق بر روی مسائل اقتصادی طرح می باشد.

    صادرات گاز مایع LNG نیز از دهه ١٣٥٠ در مد نظر بوده است ولی هیچگاه محقق نگردیده است. تکنولوژی و مازاد LNG عمدتاَ در دست ده شرکت بین المللی نفت و گاز می باشد که به خاطر تحریمها دسترسی به آن میسر نبوده در حال حاضر عرضه گاز مایع به بازارها با صادرات جدید از کشورهای استرالیا موزامبیک و یکی از دو کشور دیگر افزایش چشمگیری داشته و در چند سال آینده نیز روند افزایش عرصه ادامه خواهد داشت. قیمت LNG برای ارزش حرارتی یک میلیونBIV خارج از قراردادهای دراز مدت و به صورت تک محموله به حدود هفت دلار رسیده است که نسبت به سال گذشته بیش از ٥٠ درصد کاهش داشته است. اگر قرار باشد در چنین شرایطی ایران وارد بازار شودمجبور می شود که برای فایناس طرح و قرارداهای طولانی امتیازات زیادی به نفع مصرف کنندگان بدهد. همه اینها مشکلاتی است که صادرکنندگان گاز می باید در اجلاسهای مختلف خود برای آن راهکارهایی بیابند که به توسعه صادرات گاز آنها کمک کند.

    اجلاس سران به مسائل کلی مربوط به توسعه نقش گاز در اقتصاد کشورها، مشکلات مربوط به سرمایه گذاری در کار و صنایع گاز بر پتانسیلهای موجود و چالشهای در سر راه صادرات گاز در دهه آینده می پردازد.

    آینده غرب آسیا که بزرگترین ذخایر گاز جهان در آن وجود دارد نیز بدون شک مورد تبادل نظر سران کشورهای صادرکننده گاز خواهد بود این اجلاس و نشستهای بعدی امکان برنامه ریزی درازمدت برای کشورهای صادرکنندگان را مهیا می سازد. تولید و تجارت پویای گاز در محیطی امن احتمالاً مهمترین چالش روز سران کشورهای صادرکننده گاز خواهد بود.

اگر مطلب مفید بود به اشتراک بگذارید:

نمایش 3784 دفعه
آخرین ویرایش در چهارشنبه 4 آذر 1394

درباره شرکت پیشگام صنعت

هات تپ خطوط لوله و مخازن از فرایندهای پیچیده و دارای متغیرهای تعیین‌کننده بسیار می باشد. نفس این عملیات با توجه به پیچیدگی هایش دشواری های خاص خود را داراست و از این رو ترجیح بر آن است که متغیرهای خارجی دخیل در تسهیل فرایند هات تپ تا جای ممکن کاهش پیدا کنند و مجری هات تپ تمرکز خود را بر خود عملیات متوجه کند.
به طور کلی دو دسته متغیر در پیشبرد فرایند هات تپ موجودند که بی‌توجهی به هیچ کدام از آن‌ها توجیه پذیر نیست؛ دسته اول متغیرهایی هستند که ذاتی عملیات هات تپ بوده و در هر عملیات تکرار می‌شوند؛ مثل فرایند آماده‌سازی تجهیزات، ساخت اتصالاتی نظیر اسپلیت تی، تجهیز دستگاه هات تپ، تست فشار، تست نشتی و از این قبیل. این دسته متغیرها در تمامی عملیات های انشعاب گرم هات تپ تکرار می شوند و از این حیث جزو بندهای عام و کلی در عملیات انشعاب گرم تلقی می شوند. در تمامی عملیات های هات تپ ما در درجه اول شرایط محیطی انجام کار را آماده کرده و سپس تجهیزات و ابزار آلات مورد نیاز برای کار را تدارک می بینیم. در درجه بعد فرایند ساخت اتصال هات تپ اعم از اسپلیت تی یا سدل نیپل شروع می شود و پس از نصب و تست روی لوله نصب می شود. سایر مراحل شامل نصب ولو و انجام عملیات هات تپ نیز بخشی از فرایند می باشند که چنان که اشاره شد جنبه عام و کلی داشته و در تمامی عملیات های انشعاب گرم تکرار می شوند. مجریان هات تپ معمولاً دستور کار مشخص و روتینی برای انجام این سلسله مراتب از انجام کار دارند.
اما از سوی دیگر با طیف دومی از متغیرها مواجهیم که بسته به نوع عملیات متغیرند. برای مثال محل انجام عملیات هات تپ، ارتفاع یا عمق کار، شرایط محیطی کار، زاویه هات تپ و... . در مورد دسته اول متغیرها رعایت الزامات و استانداردها ضروری است اما در خصوص دسته دوم متغیرها مجری هات تپ و کارفرما باید بکوشند در تعامل با یکدیگر تا جای ممکن از مزاحمت‌ها و تداخل‌های آن‌ها حین کار بکاهند تا پیشبرد پروژه هات تپ با کمترین حاشیه و بیشترین تمرکز و توجه همراه باشد. این دسته متغیرها دارای شرایط منحصر به فرد خود بوده و نمی توان به صورت کلی فرمولی مشخص برای شان ارائه داد، بلکه باید راهکارها و پاسخ های احتمالی به اقتضائات خاص فنی عملیات، به صورت مهندسی شده و ابداعی ارائه شوند. معمولاً روال کار بر این است که مجری عملیات هات تپ اطلاعات را تمام و کمال از کارفرما دریافت کرده و با اتخاذ تدابیر برای مشخصه های ویژه عملیات طرح اجرایی کار را تدوین کرده و به حضور مهندسین و بازرسان کارفرما اعلام می کند تا ایشان نیز نسبت به امکان یا عدم امکان طرح نظر خود را اعلام دارند. در صورت تأیید ایشان کار به انجام می رسد و در صورت عدم تأیید و یا ارائه پیشنهاد اصلاحی، مسئله از طریق کارگروه های فنی و مهندسی و تبادل نظر تا رسیدن به راه حل نهایی ادامه می یابد.
زاویه انجام عملیات هات تپ از جمله متغیرهای خارجی محسوب می‌شود که در صورت امکان قابلیت تغییر موقعیت و زاویه آن وجود دارد. البته چنان‌که اشاره شد این امر در صورتی مقدور است که کارفرما توان استفاده از انشعاب گرفته شده جدید جایگزین درخواست خود را داشته باشد. معمولاً انجام عملیات هات تپ در زاویه 0 درجه و به صورت افقی بهترین و کم حاشیه ترین عملیات هات تپ بر حسب متغیرهای خارجی محسوب می شود، و پس از آن هات تپ عمود در زاویه 90 درجه از بالا دارای مزیت است. اما در صورتی که هات تپ در زوایای مختلف نظیر 30، 45، 60 و مواردی از این نظیر را داشته باشد متغیرهای جدید مثل کنترل دستگاه هات تپ حین انجام عملیات و نیز پیش بینی های ویژه در خصوص محل تردد اپراتورهای عملیات هات تپ نیز بر کار افزوده می‌شوند. در این شرایط و به منظور تسهیل فرایند و کاهش متغیرها، تغییر زاویه عملیات هات تپ به ایشان توصیه می شود اما در صورتی که اقتضای کار و ماهیت انجام عملیات هات تپ به گونه ای است که انجام عملیات به صورت زاویه دار ضروری می‌نماید بدون شک نظر کارفرما بر تسهیل فرایند هات تپ ارجحیت دارد.