اخبار

مدت زمان انجام هات تپ

عملیات هات تپ خود به لحاظ زمانی چندان فرصتی نمی برد بلکه آن چه این فرایند را طولانی می کند مراحل مربوطه به آماده سازی تجهیزات و ماشین آلات عملیات هات تپ می باشد. از زمانی که تمام مراحل پیش آماده سازی و آماده سازی به اتمام می رسند تا زمانی که انشعاب ایجاد شده به کارفرما تحویل داه می شود را زمانی اشغال می کند که زمان اجرای عملیات هات تپ خوانده می شود. این بازه زمانی صرف نصب دستگاه هات تپ و انجام عملیات باردهی دستگاه به منظور برش گرم لوله یا مخزن است.

دستگاه هات تپ از پیش آماده شده است و تست های لازم روی آن انجام گرفته است. تست فشار روی دستگاه هات تپ الزامی است تا مطمئن شویم که حین کار دستگاه توان تحمل فشار سیال و عملیات را دارد. دستگاه از طریق جرثقیل یا هر نوع حمل کننده دیگر به محل انجام عملیات برده شده و روی ولوی که به منظور عملیات انشعاب داغ هات تپ روی اتصال و لوله نصب شده است قرار می گیرد. دستگاه هات تپ را روی ولو پیچ و مهره می کنند و به این طریق در محل قرارگیری خود تثبیت می شود.  نصب اتصالات و کانکتورها از پاور یونیت به دستگاه هات تپ به منظور انتقال نیروی هیدرولیک به دستگاه مرحله بعدی عملیات هات تپ محسوب می شود. اپراتور باید آشنایی داشته باشد که بارگیری از چه زاویه ای انجام می شود، همچنین باید میزان فشار مورد نیاز برای بارگیری و پیشروی مناسب کاتر را بداند. سرعت گردش شفت و کاتر دستگاه هات تپ بستگی به عوامل متعددی دارد و عدم توجه به آن ها ممکن است عملیات را نیمه کاره و به مشکل دچار کند. اگر سرعت گردش کاتر کمتر از میزان مناسب باشد ممکن است با مشکلاتی نظیر عدم بارگیری کافی مواجه شویم. در این صورت فرایند برش لوله بسیار فرسایشی خواهد شد و چه بسا در اثر حرارت زائد ایجاد شده و طولانی شدن فرایند الماسه های کاتر آسیب ببینند. در این صورت و اگر آسیب جدی باشد کار متوقف خواهد شد و الماسه ها می بایست تعویض شوند. از سوی دیگر اگر میزان گردش بیشتر از مقدار مناسب باشد نیز فشار بالاتر از حد تحمل به الماسه ها و کاتر ایجاد خواهد شد و بار دیگر آسیب خواهند دید. حتی چه بسا در اثر اصطکاک ایجاد شده میان لوله و کاتر، شفت و سایر اتصالات دستگاه هات تپ نیز دچار تحمل فشار نامتعارف شده و به این صورت دفرمه شوند. بنابراین مهارت اپراتور در تنظیم فشار پاوریونیت حرف اول را می زند. همچنین بازرسی پاوریونیت به لحاظ فنی نیز از جمله کارهایی است که پیش از آغاز عملیات انشعاب گیری داغ می باید به آن اهتمام ورزید.

با آغاز عملیات باردهی به دستگاه هات تپ، حرکت دورانی شفت آغاز شده و متعاقب آن کاتر نیز شروع به گردش می کند. حین گردش کاتر باردهی به منظور پیشروی کاتر نیز آغاز می شود. باردهی پیشروی معمولاً به صورت دستی و توسط اپراتور هات تپ انجام می شود. در این خصوص نیز اپراتور باید دارای مهارت باشد تا میزان و سرعت باردهی کمتر یا بیشتر از میزان مناسب نباشد. معمولاً جنس لوله، سایز لوله و ضخامت لوله اصلی ترین معیارهایی هستند که از طریق شنا می توان پی برد که سرعت مناسب باردهی برای انجام صحیح و باکیفیت عملیات انشعاب گرم چقدر است.

فرایند باردهی آغاز می شود و پیش می رود تا جایی که مته لوله را سوراخ می کند. در این مرحله می توان شیر تخلیه را باز کرد و سیال خارج شده از لوله را مشاهده کرد. عملیات انشعاب داغ گرچه در فضایی انجام می شود که قابل مشاهده نیست و نمی توان به صورت چشمی آن را بازرسی کرد اما با استفاده از آثار و عوامل نادیدنی اما آشکار می توان به صحت و کیفیت آن پی برد.

اپراتور در صورت مهارت نسبی در این زمینه می تواند با استفاده از این نشانه ها و کدهای فنی که دریافت می کند خود دست به تجزیه و تحلیل روند پیشرفت کار بزند. برای مثال در صورتی که کانکتورها دارای لرزش و متحرک باشند می توان پی برد که فرایند انتقال انرژی هیدرولیکی به دستگاه هات تپ به درستی انجام می شود. یا زمانی که شیر تخلیه را می گشاییم و با برون ریز سیال به بیرون مواجه می شویم می توانیم اطمینان حاصل کنیم که سوراخکاری لوله توسط مته به انجام رسیده است و از این به بعد کاتر است که با لوله یا مخزن درگیر خواهد شد. اگر با وجود باردهی هیدرولیکی و دستی شاهد این باشیم که پیشروی به جلو صورت نمی گیرد می توانیم متوجه شویم که کاتر یا شفت دستگاه هات تپ دچار ایراد شده اند و پیشروی امکان پذیر نیست. اگر پیشروی به درستی در حال انجام باشد اما با باز گذاشتن شیر تخلیه به سیالی برنمی خوریم می توان این گونه حدس زد که لوله فاقد سیال می باشد یا سیال در لوله ته نشین شده است. اگر حین انجام عملیات هات تپ با وقفه های مستمر و لرزش بیش از اندازه دستگاه مواجه شویم می توان پی برد که موتور محرک پاوریونیت مناسب برای این کار نمی باشد یا تنظیم فشار و سایر مؤلفه های آن به دقت صورت نگرفته است.

بنابراین با وجودی که عملیات انشعاب گیری گرم هات تپ در محیطی سربسته و فاقد رؤیت صورت می پذیرد، اما می توان از طریق نشانه ها و علایم آن پی برد که هر کدام از مراحل عملیات هات تپ از لحاظ صحت و دقت در چه شرایطی به سر می برند.

در صورتی که مراحل باردهی و برش لوله به صورت صحیح و دقیق انجام شود قطعه بریده شده از لوله جدا خواهد شد و به مته راهنما گیر خواهد کرد. حال می توان با عقب نشینی شفت کاتر را از مجموعه خارج کرده و دستگاه هات تپ را باز کرد. البته پیش از باز کردن، می بایست ولو نیز بسته شود تا حین باز کردن دستگاه هات تپ سیال از انشعاب به بیرون فوران نکند. اکنون می توان گفت عملیات انشعاب گرم به اتمام رسیده است و مجموعه و انشعاب جدید به کارفرما تحویل داده می شود. باید توجه داشت مراحل فوق در صورتی ترتیب و استمرار خود را رعایت خواهند کرد که کلیه گام ها به درستی انجام شوند. در شرایطی که در هر یک از مراحل ایرادی بروز کند، با زمانی که با یک عملیات با ویژگی های خاص و منحصر به فرد مواجه باشیم، شرایط به گونه ای دیگر خواهد بود. 

اگر مطلب مفید بود به اشتراک بگذارید:

نمایش 1680 دفعه
آخرین ویرایش در پنجشنبه 29 تیر 1396

درباره شرکت پیشگام صنعت

هات تپ خطوط لوله و مخازن از فرایندهای پیچیده و دارای متغیرهای تعیین‌کننده بسیار می باشد. نفس این عملیات با توجه به پیچیدگی هایش دشواری های خاص خود را داراست و از این رو ترجیح بر آن است که متغیرهای خارجی دخیل در تسهیل فرایند هات تپ تا جای ممکن کاهش پیدا کنند و مجری هات تپ تمرکز خود را بر خود عملیات متوجه کند.
به طور کلی دو دسته متغیر در پیشبرد فرایند هات تپ موجودند که بی‌توجهی به هیچ کدام از آن‌ها توجیه پذیر نیست؛ دسته اول متغیرهایی هستند که ذاتی عملیات هات تپ بوده و در هر عملیات تکرار می‌شوند؛ مثل فرایند آماده‌سازی تجهیزات، ساخت اتصالاتی نظیر اسپلیت تی، تجهیز دستگاه هات تپ، تست فشار، تست نشتی و از این قبیل. این دسته متغیرها در تمامی عملیات های انشعاب گرم هات تپ تکرار می شوند و از این حیث جزو بندهای عام و کلی در عملیات انشعاب گرم تلقی می شوند. در تمامی عملیات های هات تپ ما در درجه اول شرایط محیطی انجام کار را آماده کرده و سپس تجهیزات و ابزار آلات مورد نیاز برای کار را تدارک می بینیم. در درجه بعد فرایند ساخت اتصال هات تپ اعم از اسپلیت تی یا سدل نیپل شروع می شود و پس از نصب و تست روی لوله نصب می شود. سایر مراحل شامل نصب ولو و انجام عملیات هات تپ نیز بخشی از فرایند می باشند که چنان که اشاره شد جنبه عام و کلی داشته و در تمامی عملیات های انشعاب گرم تکرار می شوند. مجریان هات تپ معمولاً دستور کار مشخص و روتینی برای انجام این سلسله مراتب از انجام کار دارند.
اما از سوی دیگر با طیف دومی از متغیرها مواجهیم که بسته به نوع عملیات متغیرند. برای مثال محل انجام عملیات هات تپ، ارتفاع یا عمق کار، شرایط محیطی کار، زاویه هات تپ و... . در مورد دسته اول متغیرها رعایت الزامات و استانداردها ضروری است اما در خصوص دسته دوم متغیرها مجری هات تپ و کارفرما باید بکوشند در تعامل با یکدیگر تا جای ممکن از مزاحمت‌ها و تداخل‌های آن‌ها حین کار بکاهند تا پیشبرد پروژه هات تپ با کمترین حاشیه و بیشترین تمرکز و توجه همراه باشد. این دسته متغیرها دارای شرایط منحصر به فرد خود بوده و نمی توان به صورت کلی فرمولی مشخص برای شان ارائه داد، بلکه باید راهکارها و پاسخ های احتمالی به اقتضائات خاص فنی عملیات، به صورت مهندسی شده و ابداعی ارائه شوند. معمولاً روال کار بر این است که مجری عملیات هات تپ اطلاعات را تمام و کمال از کارفرما دریافت کرده و با اتخاذ تدابیر برای مشخصه های ویژه عملیات طرح اجرایی کار را تدوین کرده و به حضور مهندسین و بازرسان کارفرما اعلام می کند تا ایشان نیز نسبت به امکان یا عدم امکان طرح نظر خود را اعلام دارند. در صورت تأیید ایشان کار به انجام می رسد و در صورت عدم تأیید و یا ارائه پیشنهاد اصلاحی، مسئله از طریق کارگروه های فنی و مهندسی و تبادل نظر تا رسیدن به راه حل نهایی ادامه می یابد.
زاویه انجام عملیات هات تپ از جمله متغیرهای خارجی محسوب می‌شود که در صورت امکان قابلیت تغییر موقعیت و زاویه آن وجود دارد. البته چنان‌که اشاره شد این امر در صورتی مقدور است که کارفرما توان استفاده از انشعاب گرفته شده جدید جایگزین درخواست خود را داشته باشد. معمولاً انجام عملیات هات تپ در زاویه 0 درجه و به صورت افقی بهترین و کم حاشیه ترین عملیات هات تپ بر حسب متغیرهای خارجی محسوب می شود، و پس از آن هات تپ عمود در زاویه 90 درجه از بالا دارای مزیت است. اما در صورتی که هات تپ در زوایای مختلف نظیر 30، 45، 60 و مواردی از این نظیر را داشته باشد متغیرهای جدید مثل کنترل دستگاه هات تپ حین انجام عملیات و نیز پیش بینی های ویژه در خصوص محل تردد اپراتورهای عملیات هات تپ نیز بر کار افزوده می‌شوند. در این شرایط و به منظور تسهیل فرایند و کاهش متغیرها، تغییر زاویه عملیات هات تپ به ایشان توصیه می شود اما در صورتی که اقتضای کار و ماهیت انجام عملیات هات تپ به گونه ای است که انجام عملیات به صورت زاویه دار ضروری می‌نماید بدون شک نظر کارفرما بر تسهیل فرایند هات تپ ارجحیت دارد.