اخبار

پروژه اجرایی هات تپ

هات تپ خطوط لوله اصلی ترین سرویس خدماتی شرکت پیشگام صنعت در زمینه ارائه خدمات فنی خطوط لوله و مخازن برای مجتمع های نفتی و گازی محسوب می شود. گرچه حجم سرویس هایی که این شرکت ارائه می دهد بسیار گسترده تر از این امر است. بیشترین درخواست ها و سفارشات مربوط به انجام عملیات انشعاب داغ هات تپ می باشد که واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی به صورت مکرر درخواست می نمایند. پروژه های اجرایی هات تپ فقط گام های عملیاتی کار را شامل نمی شوند. خصوصاً آن که هر پروژه انشعاب گیری گرم اقتضائات و شرایط خاص خود را دارد بنابراین لوازم و فرایندهای آماده سازی ورود به مرحله عملیاتی استلزامات خاص خود را دارد. برای مثال زمانی که عملیات روی خط لوله گاز انجام می شود تجهیزات و فرایند آماده سازی هات تپ شرایط خاص خود را می طلبد. ولوی که انتخاب می شود برای سیالات گاز معمولاً ولو توپی است. اما اگر روی نفت انجام می شود می شود از ولو کشویی استفاده کرد و فرایند تجهیز دستگاه هات تپ نیز شرایط خاص خود را خواهد داشت.

بدیهی است هر پروژه هات تپ ویژگی های خاص خود را دارد. اصلی ترین متغیرهایی که شرایط انجام یک پروژه را تعیین می کنند را می توان به این ترتیب برشمرد:

-        نوع سیال: بسته به نوع سیال پروژه هات تپ شرایط متفاوتی خواهد داشت. در صورتی که سیال از نوع نفت خام باشد شرایط به یک نحو است و در صورتی که فرآورده های نفتی و پتروشیمی باشد شرایط جور دیگری خواهد بود. معمولاً سیالاتی که فراریت بیشتری دارند یا دمای بالاتری دارند حساسیت بالاتری نسبت به پروژه های مشابه خواهند داشت. برای مثال زمانی که عملیات روی خط لوله بخار انجام می شود بدیهی است که دمای سیال بسیار بالا و بالغ بر 400 درجه سانتیگراد خواهد بود. در این شرایط دیگر نمی توان لوازمی که برای انجام یک عملیات هات تپ ساده روی خط لوله حاوی نفت خام مورد نیاز می باشد را در خصوص هات تپ بخار نیز تعمیم داد. در این شرایط باید دستگاه به گونه ای آماده سازی شود که توان تحمل دمای 400 درجه را داشته باشد.

بنابراین نوع سیال در انختاب دستگاه هات تپ، فرایند آماده سازی و مواردی از این قبیل دارای اهمیت بسیار است.

-        دمای سیال: این فاکتور نیز چنان که اشاره شد خصوصاً در آماده سازی دستگاه هات تپ بسیار حیاتی است. در صورتی که دمای کار بالا باشد دستگاه می بایست از طریق مواد خنک کننده ای که در جوار دستگاه مدام در حال حرکت هستند خنک کاری شود. نشتی بندی و آب بندی تجهیز نیز بسیار حساس باید صورت گیرد. در غیر این صورت خطرات عدیده ای متوجه پروژه هات تپ خواهد بود. در مواقعی اتفاق می تواند به صورت عکس بیفتد یعنی دمای سیال خط لوله پایین باشد، به نحوی که امکان جوشکاری اتصال روی لوله را دشوار کند. در این صورت باید از حرارت دهی موضعی استفاده کرد. به این ترتیب که روی لوله به صورت موضعی گرما داده می شود و دمای آن را به صورت موقتی به اندازه مورد نیاز برای انجام جوشکاری می رسانیم. سپس عملیات جوشکاری اتصالاتی نظیر اسپلیت تی روی لوله انجام می شود. پس از اتمام جوشکاری می توان دستگاه هات تپ و سایر ابزارهای لاز برای انجام پروژه هات تپ را فراهم کرد.

-        سایزها: دو فاکتور مهم در خصوص پروژه هات تپ سایز لوله اصلی و سایز انشعاب می باشند. طراحی ها و گام های اجرایی بر اساس هر دوی این داده ها صورت خواهد گرفت. در صورتی که عملیات روی مخزن انجام می شود نیز می بایست به این نکته توجه داشت که دو عامل ذکر شده نقشی حائز اهمیت در سرنوشت عملیات هات تپ ایفا خواهند کرد. باید این دو متغیر در تمامی محاسبات لحاظ شوند. از فرایند طراحی و ساخت اتصال تا محاسبه میزان پیشروی لازم برای انجام کامل فرایند برش گرم باید این داده ها را به عنوان متغیرهای اساسی مد نظر قرار داد. عملیات هات تپ خطوط لوله و مخازن تنها زمانی به اتمام می رسد و کامل می شود که قطعه ای از لوله یا مخزن که محل ایحاد انشعاب جدید می باشد به طور کامل بریده شده باشد و از مجموعه خارج شود. این امر مستلزم آن است که برش گرم به صورت کامل انجام شود و برای انجام صحیح این گام نیز لازم است که سایز لوله اصلی یا مخزن را داشته باشیم تا بر حسب قطر لوله میزان پیشروی مورد نیاز برای تکمیل کار محاسبه شود.

-        مکان یابی پروژه: این که پروژه هات تپ به لحاظ موقعیت جغرافیایی در چه شرایطی قرار دارد نیز در فرایند آماده سازی عملیات مهم است. اسکافولدینگ و تهیه تأسیسات، و تجهیزات تردد و ایمنی همگی متغیرهایی وابسته به ایمن عامل می باشند. در صورتی که فرایند نیاز به داربست بندی دارد می بایست این کار به صورت دقیق انجام شود و مسیرهای تردد اپراتورها تعیین و پیاده سازی شود. اگر عملیات به صورت افقی انجام می شود تدابیر لازم برای نگه داشتن دستگاه هات تپ در طول انجام عملیات اندیشید شود، چرا که دستگاه یه صورت افقی روی لوله یا مخزن نصب می شود. اگر عملیات در ارتفاعات بالا انجام کمی گیرد می بایست بسکت ها و سایر تجهیزات لازم برای استقرار اپراتورها در مجاورت دستگاه هات تپ آماده سازی شوند. تمامی این عوامل شاخص هایی هستند که در تعیین سرنوشت عملیات هات تپ نقش کلیدی ایفا می کنند.

پروژه های هات تپ شرکت پیشگام صنعت ابزار عمدتاً روی خطوط لوله نفتی و پتروشیمی و به صورت عمودی انجام گرفته اند، اما ما در طول بالغ بر 4500 عملیات انشعاب گرم که انجام داده ایم سایر شرایط را نیز تجربه کرده ایم. انجام عملیات در سایزها ی مختلف و روی سیالات متفاوت، با شرایط جغرافیایی متنوع ما را در انجام هر گونه عملیات و یافتن راهکارهای مهندسی برای رفع هر گونه چالش توانمند ساخته است. اما و با این وجود پروژ ه های هات تپ شرکت پیشگام صنعت ابزار با دقت و حساسیت و وسواس بسیار بالا انجام می گیرند تا همچون گذشته پروژه ها بدنو بروز کوچک ترین ایراد و خطر و با موفقیت کامل به انجام برسند. 

اگر مطلب مفید بود به اشتراک بگذارید:

نمایش 1841 دفعه
آخرین ویرایش در سه شنبه 17 مرداد 1396

درباره شرکت پیشگام صنعت

هات تپ خطوط لوله و مخازن از فرایندهای پیچیده و دارای متغیرهای تعیین‌کننده بسیار می باشد. نفس این عملیات با توجه به پیچیدگی هایش دشواری های خاص خود را داراست و از این رو ترجیح بر آن است که متغیرهای خارجی دخیل در تسهیل فرایند هات تپ تا جای ممکن کاهش پیدا کنند و مجری هات تپ تمرکز خود را بر خود عملیات متوجه کند.
به طور کلی دو دسته متغیر در پیشبرد فرایند هات تپ موجودند که بی‌توجهی به هیچ کدام از آن‌ها توجیه پذیر نیست؛ دسته اول متغیرهایی هستند که ذاتی عملیات هات تپ بوده و در هر عملیات تکرار می‌شوند؛ مثل فرایند آماده‌سازی تجهیزات، ساخت اتصالاتی نظیر اسپلیت تی، تجهیز دستگاه هات تپ، تست فشار، تست نشتی و از این قبیل. این دسته متغیرها در تمامی عملیات های انشعاب گرم هات تپ تکرار می شوند و از این حیث جزو بندهای عام و کلی در عملیات انشعاب گرم تلقی می شوند. در تمامی عملیات های هات تپ ما در درجه اول شرایط محیطی انجام کار را آماده کرده و سپس تجهیزات و ابزار آلات مورد نیاز برای کار را تدارک می بینیم. در درجه بعد فرایند ساخت اتصال هات تپ اعم از اسپلیت تی یا سدل نیپل شروع می شود و پس از نصب و تست روی لوله نصب می شود. سایر مراحل شامل نصب ولو و انجام عملیات هات تپ نیز بخشی از فرایند می باشند که چنان که اشاره شد جنبه عام و کلی داشته و در تمامی عملیات های انشعاب گرم تکرار می شوند. مجریان هات تپ معمولاً دستور کار مشخص و روتینی برای انجام این سلسله مراتب از انجام کار دارند.
اما از سوی دیگر با طیف دومی از متغیرها مواجهیم که بسته به نوع عملیات متغیرند. برای مثال محل انجام عملیات هات تپ، ارتفاع یا عمق کار، شرایط محیطی کار، زاویه هات تپ و... . در مورد دسته اول متغیرها رعایت الزامات و استانداردها ضروری است اما در خصوص دسته دوم متغیرها مجری هات تپ و کارفرما باید بکوشند در تعامل با یکدیگر تا جای ممکن از مزاحمت‌ها و تداخل‌های آن‌ها حین کار بکاهند تا پیشبرد پروژه هات تپ با کمترین حاشیه و بیشترین تمرکز و توجه همراه باشد. این دسته متغیرها دارای شرایط منحصر به فرد خود بوده و نمی توان به صورت کلی فرمولی مشخص برای شان ارائه داد، بلکه باید راهکارها و پاسخ های احتمالی به اقتضائات خاص فنی عملیات، به صورت مهندسی شده و ابداعی ارائه شوند. معمولاً روال کار بر این است که مجری عملیات هات تپ اطلاعات را تمام و کمال از کارفرما دریافت کرده و با اتخاذ تدابیر برای مشخصه های ویژه عملیات طرح اجرایی کار را تدوین کرده و به حضور مهندسین و بازرسان کارفرما اعلام می کند تا ایشان نیز نسبت به امکان یا عدم امکان طرح نظر خود را اعلام دارند. در صورت تأیید ایشان کار به انجام می رسد و در صورت عدم تأیید و یا ارائه پیشنهاد اصلاحی، مسئله از طریق کارگروه های فنی و مهندسی و تبادل نظر تا رسیدن به راه حل نهایی ادامه می یابد.
زاویه انجام عملیات هات تپ از جمله متغیرهای خارجی محسوب می‌شود که در صورت امکان قابلیت تغییر موقعیت و زاویه آن وجود دارد. البته چنان‌که اشاره شد این امر در صورتی مقدور است که کارفرما توان استفاده از انشعاب گرفته شده جدید جایگزین درخواست خود را داشته باشد. معمولاً انجام عملیات هات تپ در زاویه 0 درجه و به صورت افقی بهترین و کم حاشیه ترین عملیات هات تپ بر حسب متغیرهای خارجی محسوب می شود، و پس از آن هات تپ عمود در زاویه 90 درجه از بالا دارای مزیت است. اما در صورتی که هات تپ در زوایای مختلف نظیر 30، 45، 60 و مواردی از این نظیر را داشته باشد متغیرهای جدید مثل کنترل دستگاه هات تپ حین انجام عملیات و نیز پیش بینی های ویژه در خصوص محل تردد اپراتورهای عملیات هات تپ نیز بر کار افزوده می‌شوند. در این شرایط و به منظور تسهیل فرایند و کاهش متغیرها، تغییر زاویه عملیات هات تپ به ایشان توصیه می شود اما در صورتی که اقتضای کار و ماهیت انجام عملیات هات تپ به گونه ای است که انجام عملیات به صورت زاویه دار ضروری می‌نماید بدون شک نظر کارفرما بر تسهیل فرایند هات تپ ارجحیت دارد.