اخبار

ارتقای هات تپ

هات تپ همچون هر فن آوری دیگری دارای ظرفیت ها و قابلیت های مشخص و در عین حال پیشرونده ای است. این تکنولوژی ابتدا به ساکن در این راستا ابداع شد که مشکلات ناشی از سایر روش های انشعاب گیری را رفع کند. تا پیش از ابداع هات تپ هزینه و زمان زیادی مصروف انجام عملیات انشعاب گیری از یک خط لوله می شد. واحدهای صنعتی ناچار بودند بخشی از کارها و امورات خود را برای انجام انشعاب تعطیل کنند. این امر مستلزم هزینه بالا بود. واحد صنعتی از برنامه کاری خود عقب می افتاد و از طرفی بخشی از نیروهای انسانی آن به منظور انجام انشعاب درگیر کار می شدند که طبیعتاً هزینه سربار بالایی داشت. از طرفی ایمنی کار هم درجه پایینی داشت و ممکن بود در اثر کوچک ترین بی احتیاطی در تخلیه خط لوله یا سیال فرایندهای انشعاب گیری نظیر برش و.. واحد با مخاطرات جدی روبه رو شود. یا واحدهای صنعتی در صورت نیاز به انشعاب جدید می بایست منتظر می ماندند تا موعد shut down فرا برسد. به عبارتی مدت زمان زیادی برای این که نیاز عملیاتی واحد مذکور برطرف شود صرف می شد. چنان که می دانیم بیشتر واحدهای نفتی و گازی هر ساله زمان هایی را به عنوان shut down خط در نظر می گیرند تا در آن مقطع فرایندهای اصلاحی و تعمیراتی یا تعویضاتی را به انجام برسانند. تعمیرات اساسی مهم ترین بهانه برای متوقف کردن موقتی فعالیت های خط و واحد صنعتی به شمار می رود، اما نکته آن که تا زمانی که موعد این زمان فرا برسد امکان متوقف کردن فعالیت هایی نظیر انشعاب گیری وجود نداشت.

تکنولوژی هات تپ توانست کاستی ها و موانعی که این گونه از فرایندها بر پیشبرد سریع اهداف مجموعه داشتند را رفع کرده و به این ترتیب باعث تسریع فرایندها شود. با استفاده از عملیات هات تپ شما می توانید به محض قطعی شدن تصمیمات و برنامه ریزی های مبتنی بر انشعاب گیری، کار را واحد فاز عملیاتی کنید و انشعاب گیری را در اسرع وقت انجام دهید. بنابراین وقفه چندانی به جود نمی آید. در واقع یکی از مؤلفه های کلیدی در بهره وری تناظر و تناسب میان ابزارها و اهداف است و هات تپ ابزاری است که از طریق آن می توان در کوتاه ترین زمان ممکن به اهداف ترسیم شده دست یافت. به این ترتیب که پس از انجام مطالعات فنی و مهندسی و اطمینان از این امر که انجام عملیات هات تپ یک الزام برای واحد صنعتی محسوب می شود می توان فاز اجرایی را بدون وجود هر گونه محدودیتی به انجام رساند. برای انجام هات تپ معمولاً از پیمانکاران متبحر و دارای سابقه و تجربه در این زمینه استفاده می شود تا به بهترین نحو ممکن مراحل انجام کار به پیش رود.

اما ابداع و نهادینه شدن فرایند هات تپ هرگز نمی تواند امری بسنده و کافی جلوه کند، بلکه همواره می بایست در روش ها و ابزارهای انجام کار شاهد پیشرفت و تسهیل فرایندها باشیم. معمولاً مجریان و پیمانکاران عملیات هات تپ بر حسب تجاربی که از کار روی خطوط لوله کسب می کنند با پدیده های جدیدی مواجه می شوند که رفع شان نیازمند ابداع روش های نوین است، چرا که راهکارهای موجود پاسخگوی نیاز عملیاتی نمی باشد. در این شرایط یا پیمانکاری هات تپ فاقد جسارت و دانش کافی می باشد و با این توجیه که عملیات بر اساس استانداردها و الزامات امکان ناپذیر است از انجام آن سر باز می زند و یا دارای جسارت کافی برای ارتقای فن آوری و ابداع روش های جدید می باشد. در این صورت این پیمانکار نیرو و توان، و دانش فنی و تجربه خود را به عنوان سرمایه به کار می گیرد تا با خلق روش های جدید بر مشکلات مطروحه فائق آید. ابداعات و روش های نوین ذکر شده می تواند به عنوان یک الگوی جدید در عملیات های بعدی مورد استفاده قرار گرفته و به تدریج جای خود را در استانداردها و دستورالعمل های بین المللی که دارای اعتبار و اجماع جهانی می باشند باز کند. در واقع استانداردها و دستورالعمل های معتبر بین امللی نظیر API 2201 که مختص عملیات هات تپ می باشد سندی نیست که از بالا و به صورت دستوری صادر شده باشد، بلکه خود محصول و خروجی تجارب و عملیات های انشعاب گیری از خطوط لوله و و مخازن به روش هات تپ است و از این رو هر گامی که یک واحد صتعتی مججری عملیات های هات تپ برای ارتقای فرایندها می گذارد می توان حکم پشتوانه ای را داشته باشد برای افزایش بهره وری و کاهش زمان هدر رفت و تسهیل پروژه هات تپ. مجریان هات تپ می بایست در مراحل مطالعاتی و زمانی که می بایست در خصوص روش اجریی انجام عملیات تصمیم گیری کنند تمام هم خود را به خرج دهند تا آسان ترین و در عین حال مطمئن ترین روش ها برای انجام مراحل هات تپ را برگزینند. در صورتی که بر اساس استانداردها انجام عملیات امکان پذیر نیست می باید با انجام کارهای مطالعاتی لازم تا جای ممکن راه حلی برای رفع ایراد و عملیاتی کردن پروژه هات تپ بیابند و در عین حال به نکات ایمنی و فنی نیز توجه داشته باشند تا ابداعات و روش های نوین به قیمت کاهش ایمنی و افزایش ریسک پروژه تمام نشود.

آن عوامل و شروطی که یک مجری هات تپ را تبدیل به واحدی مبتکر و خلاق در زمینه اجرای عملیات های هات تپ می کند را می توان به شرح زیر برشمرد:

-        دانش و تجربه کافی برای خلق روش های ابداعی

-        داشتن جسارت و روحیه ابداع و خلاقیت در کار

-        تیم فنی و مهندسی متبحر و قوی

-        تعامل مستمر با پیمانکاران معتبر بین المللی در زمینه انجام عملیات هات تپ

شرکت پیشگام صنعت ابزار بر حسب تجارب و سوابق درخشانی که در زمینه اجرای عملیات هات تپ متعدد در سایزهای مختلف دارد، همواره ابداع و خلاقیت را در دستور کار خود قرار داده است و بر اساس آن توانسته است گام های اساسی در زمینه خلق روش های نوین برای رفع دشواری های هات تپ در شرایط خاص بردارد. 

اگر مطلب مفید بود به اشتراک بگذارید:

نمایش 1815 دفعه
آخرین ویرایش در سه شنبه 10 مرداد 1396

درباره شرکت پیشگام صنعت

هات تپ خطوط لوله و مخازن از فرایندهای پیچیده و دارای متغیرهای تعیین‌کننده بسیار می باشد. نفس این عملیات با توجه به پیچیدگی هایش دشواری های خاص خود را داراست و از این رو ترجیح بر آن است که متغیرهای خارجی دخیل در تسهیل فرایند هات تپ تا جای ممکن کاهش پیدا کنند و مجری هات تپ تمرکز خود را بر خود عملیات متوجه کند.
به طور کلی دو دسته متغیر در پیشبرد فرایند هات تپ موجودند که بی‌توجهی به هیچ کدام از آن‌ها توجیه پذیر نیست؛ دسته اول متغیرهایی هستند که ذاتی عملیات هات تپ بوده و در هر عملیات تکرار می‌شوند؛ مثل فرایند آماده‌سازی تجهیزات، ساخت اتصالاتی نظیر اسپلیت تی، تجهیز دستگاه هات تپ، تست فشار، تست نشتی و از این قبیل. این دسته متغیرها در تمامی عملیات های انشعاب گرم هات تپ تکرار می شوند و از این حیث جزو بندهای عام و کلی در عملیات انشعاب گرم تلقی می شوند. در تمامی عملیات های هات تپ ما در درجه اول شرایط محیطی انجام کار را آماده کرده و سپس تجهیزات و ابزار آلات مورد نیاز برای کار را تدارک می بینیم. در درجه بعد فرایند ساخت اتصال هات تپ اعم از اسپلیت تی یا سدل نیپل شروع می شود و پس از نصب و تست روی لوله نصب می شود. سایر مراحل شامل نصب ولو و انجام عملیات هات تپ نیز بخشی از فرایند می باشند که چنان که اشاره شد جنبه عام و کلی داشته و در تمامی عملیات های انشعاب گرم تکرار می شوند. مجریان هات تپ معمولاً دستور کار مشخص و روتینی برای انجام این سلسله مراتب از انجام کار دارند.
اما از سوی دیگر با طیف دومی از متغیرها مواجهیم که بسته به نوع عملیات متغیرند. برای مثال محل انجام عملیات هات تپ، ارتفاع یا عمق کار، شرایط محیطی کار، زاویه هات تپ و... . در مورد دسته اول متغیرها رعایت الزامات و استانداردها ضروری است اما در خصوص دسته دوم متغیرها مجری هات تپ و کارفرما باید بکوشند در تعامل با یکدیگر تا جای ممکن از مزاحمت‌ها و تداخل‌های آن‌ها حین کار بکاهند تا پیشبرد پروژه هات تپ با کمترین حاشیه و بیشترین تمرکز و توجه همراه باشد. این دسته متغیرها دارای شرایط منحصر به فرد خود بوده و نمی توان به صورت کلی فرمولی مشخص برای شان ارائه داد، بلکه باید راهکارها و پاسخ های احتمالی به اقتضائات خاص فنی عملیات، به صورت مهندسی شده و ابداعی ارائه شوند. معمولاً روال کار بر این است که مجری عملیات هات تپ اطلاعات را تمام و کمال از کارفرما دریافت کرده و با اتخاذ تدابیر برای مشخصه های ویژه عملیات طرح اجرایی کار را تدوین کرده و به حضور مهندسین و بازرسان کارفرما اعلام می کند تا ایشان نیز نسبت به امکان یا عدم امکان طرح نظر خود را اعلام دارند. در صورت تأیید ایشان کار به انجام می رسد و در صورت عدم تأیید و یا ارائه پیشنهاد اصلاحی، مسئله از طریق کارگروه های فنی و مهندسی و تبادل نظر تا رسیدن به راه حل نهایی ادامه می یابد.
زاویه انجام عملیات هات تپ از جمله متغیرهای خارجی محسوب می‌شود که در صورت امکان قابلیت تغییر موقعیت و زاویه آن وجود دارد. البته چنان‌که اشاره شد این امر در صورتی مقدور است که کارفرما توان استفاده از انشعاب گرفته شده جدید جایگزین درخواست خود را داشته باشد. معمولاً انجام عملیات هات تپ در زاویه 0 درجه و به صورت افقی بهترین و کم حاشیه ترین عملیات هات تپ بر حسب متغیرهای خارجی محسوب می شود، و پس از آن هات تپ عمود در زاویه 90 درجه از بالا دارای مزیت است. اما در صورتی که هات تپ در زوایای مختلف نظیر 30، 45، 60 و مواردی از این نظیر را داشته باشد متغیرهای جدید مثل کنترل دستگاه هات تپ حین انجام عملیات و نیز پیش بینی های ویژه در خصوص محل تردد اپراتورهای عملیات هات تپ نیز بر کار افزوده می‌شوند. در این شرایط و به منظور تسهیل فرایند و کاهش متغیرها، تغییر زاویه عملیات هات تپ به ایشان توصیه می شود اما در صورتی که اقتضای کار و ماهیت انجام عملیات هات تپ به گونه ای است که انجام عملیات به صورت زاویه دار ضروری می‌نماید بدون شک نظر کارفرما بر تسهیل فرایند هات تپ ارجحیت دارد.