اخبار

سازندگان دستگاه هات تپ

دستگاه هات تپ از تکنولوژی های به روز و مدرن دنیا و از ابزارهای بسیار کاربردی برای تسهیل فرایند انشعاب گیری از خطوط لوله و مخازن به شمار می رود. این دستگاه در عملیات هات تپ گیری یا انشعاب گرم جزو اتصالات متغیر یعنی جداشونده از مجموعه می باشد، به این معنا که حین عملیات روی مجموعه نصب می شود و پس از اتمام فرایند انشعاب گیری از مجموعه خارج می شود. فن آوری این دستگاه به نحوی است که مراحل انجام عملیات انشعاب گیری را بدون نیاز به قطع جریان و در عین حال بدون بروز کوچک ترین نشتی حین یا پس از انجام کار به انجام می رساند. عملیات سوراخکاری توسط مته راهنمای دستگاه هات تپ انجام می شود که در سر انتهایی شفت به مجموعه و کاتر و هولدر کاتر متصل است. همچنین انشعاب نیز در سایز مورد نظر با استفاده از کاتر انجام می گیرد که از طریق هولدر و سایر قطعات به شفت متصل است. برای سهولت در فرایند انشعاب گیری روی دندانه های کاتر الماسه های برنده فلز نصب می شود. نوع الماسه بر اساس جنس لوله و ضخامت آن انتخاب و نصب می شود.

دستگاه هات تپ به جهت ضریب ایمنی ای که باید داشته باشد، و همچنین به دلیل ماهیت ویژه و پیچیده عملیات انشعاب گرم باید دارای طراحی دقیق و مناسب باشد. فرایندهای طراحی مهندسی و ساخت برای دستگاه هات تپ مستلزم تجزیه و تحلیل دقیق فرایندهاست. در غیر این صورت بدون شک دستگاه حین کار ایرادات خود را بروز خواهد داد. اتصالات و قطعات دستگاه هات تپ باید دارای همگنی و تناسب با یکدیگر باشند وگرنه بدون شک مجریان هات تپ با مشکل مواجه خواهند شد. برای مثال دستگاهی که برای یک دامنه سایز انشعاب مشخص طراحی و ساخته شده است، یا دستگاهی که دارای ضریب تحمل فشار تا حد مشخصی می باشد باید چنان طراحی و ساخته شده باشد که حین کار و انجام عملیات با فشار مذکور کلیه قطعات و اجزا ضمن همگنی و تناسب با هم توان تحمل فشار مورد نظر را داشته باشند. در صورتی که این مهم رعایت نشود در عملیات انشعاب گیری ایراداتی بروز خواهد یافت. برای مثال ممکن است قطعات اصلی نظیر شفت و گیربکس توان تحمل فشار مذکور را داشته باشند اما نحوه مونتاژ این قطعات به گونه ای بوده باشد که توان تحمل فشار را نداشته و هنگام انجام هات تپ از یکدیگر جدا شوند. جدا شدن یا پرتاب شدن هر یک از قطعات دستگاه هات تپ تبعاتی جبران ناپذیر برای مجموعه خواهد داشت. از آن جا که این دستگاه یک دستگاه سنگین و دارای قطعات سنگین فلزی می باشد، پرتاب دن هر کدام بدون شک نیروی انسانی و تجهیزاتی که در سر راه آن قرار دارد را با آسیب جدی مواجه خواهد کرد.

کیفیت مناسب قطعات و اتصالات نیز در امر ساخت و تحویل یک دستگاه مناسب بسیار مهم است. ممکن است کل فرایند طراحی مهندسی به نحوی صحیح انجام شده باشد اما به دلیل ضعف و بی کیفیتی قطعات باز هم دچار مشکلاتی نظیر ان چه ذکر شد شویم. ممکن است حتی دستگاه در کوتاه مدت و چه بسا میان مدت عملکرد خوبی داشته باشد اما شتاب و ضریب فرسودگی دستگاه زیاد باشد و به این ترتیب بعد از عملکرد ظرف مدت زمانی، دستگاه دچار ایراد شود.

از توضیحات فوق بر می آید که انتخاب برند دستگاه هات تپ برای مجری عملیات انشعاب گرم یکی از مهم ترین آیتم ها و شروط موفقیت محسوب می شود. مجریان و پیمانکاران عملیات انشعاب گرم می بایست سراغ برندهاییبروند که آزمون خود در زمینه کیفیت، دوام و صحت دستگاه های تولیدی شان را پس داه باشند. در دنیا شرکت های متعددی در حال ساخت و ارائه دستگاه های هات تپ به بازار می باشند اما تجارب عملیاتی گویای این امر است که فقط برخی از برندها واجد شرایطی هستند که یک دستگاه را به دستگاهی با کیفیت تبدیل می کند. شرکت میراژ انگلستان از جمله واحدهایی است که به جهت سوابق و تجارب خود در زمینه ساخت دستگاه هات تپ مورد توجه مشتریان بسیاری قرار گرفته است. دستگاه های تولیدی میراژ در سایزها و مدل های مختلف در دوسته دستگاه های مخصوص عملیات هات تپ با فشار پایین و دستگاه های عملیات با فشار بالا ساخته شده اند. دستگاه های کم فشار از سایز انشعاب ½ اینچ تا 60 اینچ را پشتیبانی می کنند و از این حیث در نوع خود بی نظیر است. دستگاه های پرفشار نیز از سایز 2 اینچ طراحی شده اند و دستگاه های هات تپ میراژ قادرند تا سایز 36 اینچ از خطوط لوله و مخازن پرفشار را انشعاب گیری به روش گرم کنند. این دستگاه ها قادرندن عملیات هات تپ روی سیالاتی با فشار کاری تا psi 5000 را جوابگو باشند و در خصوص دستگاه های هات تپ کم فشار این عدد به حدود psi 1500 می رسد. البته باید توجه داشت اگر مجری هات تپ در صدد هات تپ گیری روی خطوط لوله با فشار بالاتری اتس، باید طراحی ها و پشتیبانی های لازم را از دستگاه به عمل آورد تا دستگاه عملکرد خود را حفظ کند و در مقابل فشار بالا دچار آسیب نشود. ضمناً این که حتما پیش از عملیات می بایست تست فشار روی دستگاه هات پت به انجام برسد.

شرکت میراژ در دهه 1970 میلادی فعالیت خود را در زمینه بازرگانی موتورسیکلت ها  آغاز کرد. به مرور و با جذب مهندسین متبحر فعالیت خود را به تولید تجهیزات و دستگاه های خدمات خطوط لوله و ماشینکاری در محل متمرکز کرد. تا این که در سال 1993 در قالب شرکت میراژ ماشین کاملاً مستقل گردید و تبدیل به تولید کننده تجهیزاتی نظیر دستگاه هات تپ و استاپل گردید. این شرکت در سال 2006 به شرکت بزرگ اکتئون ملحق شد و از آن به بعد فعالیت خود را تحت نظر این شرکت معتبر ادامه داد. این امر دستاوردهای قابل ملاحظه ای برای وی داشت.

بخش اعظم فعالیت های این شرکت در زمینه فراساحلی می باشد که در آمریکای شمالی متمرکز است. در این راستا شرکت فراساحلی میراژ در آمریکا تأسیس شده و مشغول انجام عملیات های بزرگ فراساحلی در این ناحیه می باشد.

شرکت میراژ دارای گواهی ISO-9001: 2008 بوده و محصولات و فرایندهای آن کاملاً در چارچوب استانداردهای معتبر بین المللی در حال انجام است. گذشته از اعتبار و شهرت این واحد نامدار در زمینه تولید دستگاه های هات تپ، تجارب و سوابق حاصله از عملکرد دستگاه های هات تپ شرکت میراژ نیز مؤید کیفیت بالای محصولات آن است. دستگاه های هات تپ و استاپل شرکت میراژ بارها امتحان خود را در قبال عملیات های دشوار و فشرده پس داده اند.

شرکت پیشگام صنعت ابزار نمایندگی انحصاری شرکت میراژ بوده و ظرف سال ها فعالیت بازرگانی و عملیاتی خود همواره از دستگاه های هات تپ این شرکت بهره برده است. این شرکت با استفاده از دستگاه های میراژ قریب به 4000 عملیات انشعاب گرم هات تپ را با موفقیت به اتمام رسانده است. این امر بر کیفیت بالای دستگاه های میراژ صحه می گذارد. انجام عملیات های سنگین و دشوار نظیر عملیات انشعاب گیری گرم 48 اینچ روی خطوط لوله 48 اینچی، یا عملیات هات تپ روی خطوط لوله زیر صفر درجه سانتیگراد از جمله این موارد بوده اند. دستگاه های شرکت میراژ قابلیت انعطاف پذیری بالایی داشته و می توان با ابداعات و طراحی های بدیع مهندسی قابلیت های موجودشان را ارتقا داد. 

اگر مطلب مفید بود به اشتراک بگذارید:

نمایش 1973 دفعه
آخرین ویرایش در پنجشنبه 14 اردیبهشت 1396

درباره شرکت پیشگام صنعت

هات تپ خطوط لوله و مخازن از فرایندهای پیچیده و دارای متغیرهای تعیین‌کننده بسیار می باشد. نفس این عملیات با توجه به پیچیدگی هایش دشواری های خاص خود را داراست و از این رو ترجیح بر آن است که متغیرهای خارجی دخیل در تسهیل فرایند هات تپ تا جای ممکن کاهش پیدا کنند و مجری هات تپ تمرکز خود را بر خود عملیات متوجه کند.
به طور کلی دو دسته متغیر در پیشبرد فرایند هات تپ موجودند که بی‌توجهی به هیچ کدام از آن‌ها توجیه پذیر نیست؛ دسته اول متغیرهایی هستند که ذاتی عملیات هات تپ بوده و در هر عملیات تکرار می‌شوند؛ مثل فرایند آماده‌سازی تجهیزات، ساخت اتصالاتی نظیر اسپلیت تی، تجهیز دستگاه هات تپ، تست فشار، تست نشتی و از این قبیل. این دسته متغیرها در تمامی عملیات های انشعاب گرم هات تپ تکرار می شوند و از این حیث جزو بندهای عام و کلی در عملیات انشعاب گرم تلقی می شوند. در تمامی عملیات های هات تپ ما در درجه اول شرایط محیطی انجام کار را آماده کرده و سپس تجهیزات و ابزار آلات مورد نیاز برای کار را تدارک می بینیم. در درجه بعد فرایند ساخت اتصال هات تپ اعم از اسپلیت تی یا سدل نیپل شروع می شود و پس از نصب و تست روی لوله نصب می شود. سایر مراحل شامل نصب ولو و انجام عملیات هات تپ نیز بخشی از فرایند می باشند که چنان که اشاره شد جنبه عام و کلی داشته و در تمامی عملیات های انشعاب گرم تکرار می شوند. مجریان هات تپ معمولاً دستور کار مشخص و روتینی برای انجام این سلسله مراتب از انجام کار دارند.
اما از سوی دیگر با طیف دومی از متغیرها مواجهیم که بسته به نوع عملیات متغیرند. برای مثال محل انجام عملیات هات تپ، ارتفاع یا عمق کار، شرایط محیطی کار، زاویه هات تپ و... . در مورد دسته اول متغیرها رعایت الزامات و استانداردها ضروری است اما در خصوص دسته دوم متغیرها مجری هات تپ و کارفرما باید بکوشند در تعامل با یکدیگر تا جای ممکن از مزاحمت‌ها و تداخل‌های آن‌ها حین کار بکاهند تا پیشبرد پروژه هات تپ با کمترین حاشیه و بیشترین تمرکز و توجه همراه باشد. این دسته متغیرها دارای شرایط منحصر به فرد خود بوده و نمی توان به صورت کلی فرمولی مشخص برای شان ارائه داد، بلکه باید راهکارها و پاسخ های احتمالی به اقتضائات خاص فنی عملیات، به صورت مهندسی شده و ابداعی ارائه شوند. معمولاً روال کار بر این است که مجری عملیات هات تپ اطلاعات را تمام و کمال از کارفرما دریافت کرده و با اتخاذ تدابیر برای مشخصه های ویژه عملیات طرح اجرایی کار را تدوین کرده و به حضور مهندسین و بازرسان کارفرما اعلام می کند تا ایشان نیز نسبت به امکان یا عدم امکان طرح نظر خود را اعلام دارند. در صورت تأیید ایشان کار به انجام می رسد و در صورت عدم تأیید و یا ارائه پیشنهاد اصلاحی، مسئله از طریق کارگروه های فنی و مهندسی و تبادل نظر تا رسیدن به راه حل نهایی ادامه می یابد.
زاویه انجام عملیات هات تپ از جمله متغیرهای خارجی محسوب می‌شود که در صورت امکان قابلیت تغییر موقعیت و زاویه آن وجود دارد. البته چنان‌که اشاره شد این امر در صورتی مقدور است که کارفرما توان استفاده از انشعاب گرفته شده جدید جایگزین درخواست خود را داشته باشد. معمولاً انجام عملیات هات تپ در زاویه 0 درجه و به صورت افقی بهترین و کم حاشیه ترین عملیات هات تپ بر حسب متغیرهای خارجی محسوب می شود، و پس از آن هات تپ عمود در زاویه 90 درجه از بالا دارای مزیت است. اما در صورتی که هات تپ در زوایای مختلف نظیر 30، 45، 60 و مواردی از این نظیر را داشته باشد متغیرهای جدید مثل کنترل دستگاه هات تپ حین انجام عملیات و نیز پیش بینی های ویژه در خصوص محل تردد اپراتورهای عملیات هات تپ نیز بر کار افزوده می‌شوند. در این شرایط و به منظور تسهیل فرایند و کاهش متغیرها، تغییر زاویه عملیات هات تپ به ایشان توصیه می شود اما در صورتی که اقتضای کار و ماهیت انجام عملیات هات تپ به گونه ای است که انجام عملیات به صورت زاویه دار ضروری می‌نماید بدون شک نظر کارفرما بر تسهیل فرایند هات تپ ارجحیت دارد.